Visuotinai priimtos dvi pagrindinės žmogaus kilmės versijos -
evoliucinė bei kreacionistinė. Darvino evoliucijos teorija, nors ir
stokoja rimtų įrodymų, tapo dogmatišku mokslo bei pasaulėžiūros
pagrindu Vakarų pasaulyje. Savotiška priešprieša darvinizmui išliko
kreacionistinė teorija, pripažįstanti Dievo kūrybinę galią bei žmogaus
sutvėrimą nukelianti į laikotarpį apie 10 000 metų pr. Kr.
Tačiau daugybė archeologinių atradimų liudija žmogų esant daug
senesnės kilmės nei leidžia manyt abi paminėtos teorijos. Žmonijos
veiklos įrankiai atrasti 50 mln. metų senumo geologiniuose
sluoksniuose, žmogaus pėdsakai aptikti šalia dinozaurų letenų įspaudų
ir pan.
Be abejonės, tokie „per daug fantastiški“ atradimai nesunkiai užgniaužiami ir ignoruojami kaip „nemoksliški“ bei „absurdiški“.
Tuo tarpu, radiniai bei kultūros paminklai seniausiose žinomų
civilizacijų vietose, Egipte, tolimuosiuose Rytuose, Mezoamerikoje ir
šiandien gali paliūdyti bendros ankstesnės pro-civilizacijos
egzistavimą.
Be abejonės, žmonės kitaip kalbėtų apie gyvenimą, kad išmoktų akis
pakelti ir ilgus amžius apžvelgti. Paprastai mūsų laiko žmonės tiktai
numano pilną dabartį ir tuščiąjį be pradžios amžių, kurs pirm to buvęs,
ir tą tuščiąjį begalinį, kurs ateis. Pats„mokslininkas“ tik tepažįsta
„istorijos amžių“, tai yra gal 3000 ar 4000 metų. Gyvenimo bėgį per
milijonus metų pasekti tai žmogui negalima, kurs bando pajausti vien
tik akies mirksnį.
Bet jau ne vienas mokslininkas yra ištyręs žemės ir žmonijos
amžius ir išrodinėjęs, jog jie ilgesni, negu lig šiol buvo tikima. Dar
visai pirm keletą dešimtmečių daugis tikėjo, jog mūsų pasaulis tik 6000
metų atgal sutvertas esąs. Gal ir vienas ar antras pridėjo dar kelis
metus. Bet dabar jau pradeda tūlas suprasti, jog pasaulis nesulyginamai
senesnis.
Senų kultūrų radiniai taria apie metų skaičius, kurie tikrai
nuostabūs yra. Egipto piramidės liudija ne tik 3000 metų turinčios, bet
gal veikiau 300 000.
Vydūnas (iš rinkinio „Žmonijos kelias“)
Ypačiai žymus evoliucijos įstatymas
Paprastai šios dienos kultūros žmogus labai pasididžiuoja
savo kultūra. Lyg būtume labai toli iškilę. Bet vis tankiau randasi
senų kultūrų liekanos. O nuostabiu būdu ir tos liekanos atitinkamų mūsų
kultūros dirbinių nepasiektos.
Egipto žemėje, paveikslui, ant griuvėsių matyti ypatingų dažų
spalvos. Tūkstančius metų jos pakėlė saulės kaitras ir oro drėgnumą, o
nenublyško. Mūsų kultūra tokių dažų lig šiol neįstengė gaminti. Damasko
kardą buvo galima susukti kaip kokią virkštį, o jis nesulūžo. Tokio
šiandien nieks padaryti negali. Toliau yra žinoma, jog Chaldėjų kultūra
tuokart labai aukšta buvo, kuomet Europoj žmonės dar kaip kokie
laukiniai gyveno.
Vislab tai liudija, jog žmonija vienoj ir antroj savo dalyj
užkopia ant aukšto kultūros laipsnio ir toliau vėl grimzta. Vėliau
susitveria kitur kita tokia jau aukšta kultūra. Ir toji toliau dingsta.
Sako išminties mokslas, kad evoliucija neina kaip koki rami srovė, bet
verčiasi aukštyn kaip jūrų bangos krantan. Yra tai tiesiog įstatymas,
kurį aiškiai pastebėti galima pasaulio gyvenime. Tasai gyvenimas kyla į
aiškų gyvumą ir vėl nusileidžia, tarsi jam reiktų pasilsėti.
Ramiai žiūrint, pasirodo, jog taip yra iš tikro ir
mažiausiuose gyvenimo apsireiškimuose. Želmenys auga metas į metą,
žiemą pailsėdami. Taip jau gyvena ir tūli gyvuliai. Kitiems, o ypačiai
žmogui, svarbūs dar trumpesni tarpimo laikai. Žmonės žūtų, jei
negyventų, kaip diena ir naktis jiems gyventi liepia. Su diena visa
gamta lyg gyvesnė pastoja, su naktimi kaip ir į save atsitraukia.
Vydūnas (iš rinkinio „Žmonijos kelias“)
Europos mokslo bendruomenė suvokia žmonijos vystymąsį progresyviai,
kaip prasidėjusį nuo vakarykščio Fidži salos gyventojo ir besibaigiantį
šiandieninio Rockefeller'io asmenyje, senąją kultūrą nebejotinai
laikant pusiau laukine. Tai - šiuolaikinės mąstysenos prietaras, kad
žinojimas visad marširavo tiesia linija į priekį. Mūsų požiūris į
priešistorę yra siaubingai neadekvatus.
Shri Aurobindo Ghosh (1872-1950)
|