Visos Ajurvedoje
aprašytos dietos, vaistažolės, gyvenimo būdai ar mankštos siejasi su tobulu
žmogumi ar puruša , kurį sudaro šie
komponentai:
Siela
Intelektas
Ego
Protas
Penki žinias įgyjantys
jutimai (gjanendrija)
Penki veikiantys
jutimai (karmendrija)
Penki neapčiuopiami
elementai (panča tanmatra)
Penki fiziniai
elementai ir kūno komponentai (panča
mahabhuta)
Sveikatos sutrikimus
gali sukelti netinkamas bet kurio iš paminėtų komponentų funkcionavimas. Turbūt
jau supratote, kad Ajurveda anaiptol neapsiriboja vien tik simptomų gydymu, ji
tiria visą purušą tam, kad surasti
esminę negalavimo priežastį. Todėl Ajurvedoje paciento gydymui būdingas
nuodugnus viso purušos supratimas. Būtina suprasti įvairius žmogiškos būtybės
komponentus, atsižvelgiant į jų reikšmingumą. Fizinį kūną Ajurveda laiko
mažiausiai reikšmingu. Užtat jutimams ir protui teikiama didesnė reikšmė. Tai
galima suprasti stebint sutrikusios psichikos žmones - kūnas yra geroje
būklėje, bet protas, akivaizdžiai, - ne.
Toliau Ajurveda
iškelia intelektą virš jutimų, proto ir ego. Būtent todėl intelektualūs žmonės
yra vertingesni ir užima geresnę vietą visuomenėje nei dauguma žmonių.
Stengdamiesi patenkinti kūną, protą ir jutimus, žmonės atlieka įvairius
sveikatai žalingus veiksmus. Pavyzdžiui, muzikos klausymasis einant, valgant ir
kalbant, kalbėjimas telefonu vairuojant, ilgas vakarojimas, cigarečių rūkymas,
narkotikų vartojimas ir kt.. Ajurvedoje tokie veiksmai vadinami pragjaparadha, tai reiškia netinkamą
intelekto panaudojimą ir laikoma pagrindine ligų bei sutrikimų priežastimi.
Sielą Ajurveda laiko
pačia reikšmingiausia. Tie, kurie supranta tiesą apie sielą, pasiekia amžiną
laimę. Todėl reikėtų išmokti palaikyti kūno sveikatą ir pakilti virš fizinių
rūpesčių, išmokti kontroliuoti protą bei jutimus. To galima pasiekti tik gavus
išsamias Ajurvedos žinias iš autentiško šaltinio. Ypač padeda mokymasis iš guru (mokytojo).
|